Onnatuurlijke spanning en druk op de peesplaat heeft meestal met een combinatie van factoren te maken: - overbelasting: teveel sporten, hardlopen, wandelen etc - overgewicht: lichaamsgewicht boven 'normaal' betekent extra druk op de voeten - verkeerd looppatroon: overpronatie komt bij veel mensen voor - leeftijd. Overpronatie is een zeer algemeen probleem dat wordt ervaren door 50 a 60 van de europese bevolking. Dit betekent dat de voeten en enkels teveel naar binnenkantelen tijdens het lopen en de voetboog doorzakt. Dit leidt tot een onnatuurlijke verlenging van de peesplaat. Omdat de peesplaat vrij 'taai' is en niet zo flexibel is als bijvoorbeeld spierweefsel is het gevolg van deze constante tractie ontsteking, micro-tearing, irritatie en chronische pijn. Het ontstaan van herhaaldelijke kleine verwondingen aan de fascia (micro-tearing of micro-scheurtjes) leidt tot de formatie van littekenweefsel. .

pijn aan de zijkant van de voet met een hielspoor rondlopen maar nergens last van hebben! De hielspoor zelf veroorzaakt dus geen pijn. Het is de ontsteking van het peesplaatweefsel dat pijn veroorzaakt. Waarom / Wanneer Ontstaat Er overmatige Spanning Op de peesplaat?

Met de eerste stappen uit bed wordt er plotseling gewicht op de peesplaat uitgeoefend en er vindt een krachtige trekbeweging plaats die micro-scheurtjes koorts veroorzaakt, met als gevolg een stekende pijn. Na een tijdje lopen worden de spieren en pezen warmer en iets meer flexibel. De spieren, pezen en zenuwen 'raken gewend' aan de peesplaatontsteking en de pijn wordt vanzelf minder. Naarmate men echter de voeten weer meer gaat belasten keert die pijn ook weer sneller terug. Wat Zijn de oorzaken Van hielspoor? De oorzaak van lunch hielspoor is langdurige en overmatige spanning op de peesplaat. De peesplaat loopt van de tenen naar het hielbeen. Het weefsel is niet erg flexibel (vooral vergeleken met spierweefsel dus als er onnatuurlijke krachten op de peesplaat worden uitgeoefend raakt het weefsel geirriteerd en ontstoken en ontstaan er kleine scheurtjes (micro-tearing). Dit gebeurt op het zwakste punt: waar de peesplaat verbonden is met het hielbeen. Na verloop van tijd kan er een verkalking ontstaan aan het hielbeen in de vorm van een spoor - vandaar de naam hielspoor.

pijn aan de zijkant van de voet

Ontdek de oorzaak zwemmen en los


Hielspoor is de algemene benaming voor een voetklacht welke zich manifesteert als "pijn onder de hiel". Hielspoor wordt vaak verwart met peesplaatontsteking, terwijl een hielspoor daarvan 'slechts' een bijverschijnsel. Fasciitis Plantaris, Ontsteking peesplaat, de medische term voor peesplaatontsteking is 'fasciitis plantaris' - latijn voor "ontsteking van de peesplaat". De peesplaat (of plantaire fascia) loopt van het hielbot naar de tenen. Het vormt de boog van de voet en fungeert als een soort schokdemper voor de voet, tijdens lopen en rennen. Stekende pijn Zijkant hiel, hielspoorpijn wordt meestal omschreven als een stekende pijn onder de hiel bij de eerste stappen uit bed of na lang zitten. De pijn bevindt zich in het midden van het hielbeen, bij sommige mensen meer aan de voor- of zijkant van de hiel. Na een tijdje lopen verandert de scherpe pijn in een doffe pijn, of verdwijnt helemaal. De reden dat hielpijn heftiger is bij de eerste stappen, is dat tijdens rust de pezen en spieren in ons lichaam enigszins inkorten en wat minder elastisch worden.

Pijn aan voet : zijkant, onderkant


Verlichtende middelen bij blaren. Blarenpleisters bieden de huid een extra beschermlaag en werkt als een pijnverlichtend kussen. Het zachte, gladde oppervlak vermindert de wrijving op de plaats van de verwonding. Gebruik de blarenpleisters niet als preventief middel; de pleister kan juist een drukverhogende factor zijn en hierdoor juist de veroorzaker van blaren. Eelt, eigenlijk is eelt een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam; het beschermt tegen de druk of wrijving. Bij overmatige eeltvorming wordt de hoornlaag niet snel genoeg afgestoten waardoor de huid verdikt.(plaatselijke verdikkingen noemt men likdoorns of eksterogen) Pijn en brandende voeten zijn het gevolg. Eelt is geelachtig van kleur en komt voor op de bal van de voet, de hiel en op of onder een teen. Vooral bij hardlopen is er veel druk op de voeten, wrijving in de schoenen en weer het transpireren van de voeten dat voor veel eeltvorming kan zorgen.

pijn aan de zijkant van de voet

Allemaal risicos om blaren te lopen. Het is een reactie van de huid om het onderliggende weefsel te beschermen. Het begint vaak met een branderige rode huid en al snel vormt zich een met vocht gevulde holte. Het beste is om de blaar heel te houden. Meestal lukt dit niet, omdat de blaar op de voetzool of hiel zit. Prik je een blaar door, doe dit dan met een steriele naald. Dep de blaar met een ontsmettend middel (Sterilon) schoon en dek de blaar daarna goed.

Zo kunnen er geen bacteriën bijkomen. Hoe voorkom je blaren? Loop alleen op ingelopen en goed passende schoenen. Trek naadloze sokken aan, bij voorkeur die vocht afvoeren van de huid. Het regelmatig insmeren van de voeten kan er voor zorgen dat de huid minder symptomen kwetsbaar.

Pijn aan de benen: oorzaken

Zo kunt u het uitdrogen van de huid en ontstaan van eelt en kloven voorkomen. Bij het hardlopen zal een deel van het vocht van de voeten ook in de schoenen terecht komen. Laat uw schoenen goed drogen! Bacteriën gedijen vergroot goed in een vochtige omgeving en zo vormen zij een nieuw gevaar voor uw voeten. Of zet uw schoenen eens een nachtje in de vrieskou. Vinden de bacteriën ook niet leuk! Blaren, elke hardloper heeft wel eens te maken gehad met blaren. Tijdens het hardlopen worden de voeten warm, zwellen iets op en kunnen vochtig worden.

pijn aan de zijkant van de voet

Lopersknie pijn in de knie die maar

Hieronder een paar tips om deze problemen zoveel mogelijk te voorkomen. Zweetvoeten, transpireren is noodzakelijk; door de verdamping koelen de voeten. Bij het hardlopen moeten de spieren in de voeten doen erg hard werken. Hierdoor zullen ze ook meer vocht produceren om de voeten af te koelen. De huid van de voeten zal na het hardlopen vochtig aanvoelen. Toch is de huid uitgedroogd omdat er vocht via de huid is afgevoerd. Het is belangrijk na het hardlopen de voeten te wassen, goed af te drogen en te verzorgen met een verzorgende voetencrème.

Eens kijken hoe die voeten mij naar rome brengen en laten lopen! Voeten en hardlopen, hoe belangrijk voeten zijn, vergeet men nogal eens. Ze dragen ons gewicht dag in, dag uit. En dat gemiddeld zon 200km per jaar. U als hardloper vraagt nog meer van uw voeten, maar ondanks hun zware taak worden ze vaak vergeten als het om extra aandacht en verzorging gaat. Een goede voetverzorging is noodzakelijk. Verzorg je voeten, bij hardlopers is de kans op aandoeningen aan de voeten groter dan bij normaal gebruik. Denk hierbij aan zweetvoeten, blaren, ingegroeide nagels, eelt en kloven.

Verhelp zelf je pijn, voorbeelden van

Een aantal weken geleden ben ik voor het eerst in mijn leven naar een pedicure geweest. Er was ook een reden toe, er zat eelt aan de zijkant van mijn grote teen waar ik last van had. Vrij snel ontstaan door nieuwe loopschoenen. Vreemd eigenlijk, je vraagt zoveel van je voeten maar extra aandacht krijgen ze niet echt, behalve dat de nagels netjes worden bij gehouden. Na een behandeling bij de pedicure voelde mijn voeten heerlijk pijn zacht en nog belangrijker, mijn teen/eelt klachten waren weg. Voortaan zal ik 1 keer in de 2 maanden even langs gaan voor een voeten verzorgings behandeling! Laat de pedicure nu de vrouw zijn van John, dus bekend met lopersvoeten en kwalen. Op verzoek van mij heeft Renate een stukje geschreven over dit onderwerp.

Pijn aan de zijkant van de voet
Rated 4/5 based on 749 reviews